Page 43 - Inovasyon Dergisi Sayı 29
P. 43

Seneler 1996’yı gösterdiğinde Garry Kasparov oyunu bilen bir
        bilgisayara karşı ilk ciddi sınavını verdi. IBM’in “Deep Blue” isimli
        programını 4-2 yenen Kasparov satranç dünyasında bir kez daha
        rüştünü ispat etmişti. IBM ertesi yıl programını daha da geliştirdi. 3

        dakikada 60 milyar hamleyi hesaplayabilen “Deeper Blue”, Garry
        Kasparov’u 3,5 - 2,5 yendi. Bu sonucun ardından Garry Kasparov
        uzun süre “işini yapay zekaya kaptıran ilk kişi” esprilerine konu oldu.

        Satranç dünyası oyunlarının geleceği için endişeliydi.


        Ancak günümüzde satranç her zamankinden çok daha popüler.
        Geçmiş dönemlerde satranca pek ilgi göstermeyen ülkelerden gelen

        oyuncular artık makineler çağında gelişiyor. Örneğin şu anki Dünya
        Satranç Şampiyonu, oyunun popüleritesinin son yıllarda katlanarak

        arttığı Çin’den Ding Liren. Oysaki Çin 2000’li yıllara kadar satrançta
        hiç söz sahibi olmamıştı. Sponsorlar da aynı şekilde insan oyunculara
        yatırım yapma konusunda hiç bu kadar istekli değillerdi. Yakın
        zamana kadarki Dünya Satranç Şampiyonu Magnus Carlsen, sadece

        satranç oynayarak on milyonlarca dolar olduğu tahmin edilen bir
        servet elde etti.



        Bilgisayarlar sadece iyi oynamayı öğrenmediler, farklı oynadılar ve
        bu süreçte insan oyununu da şekillendirdiler. İnsanların yüzyıllardır
        devam eden oyunlarına rağmen bilgisayarlar, oyunla ilgili
        kullandıkları yüksek miktardaki veriyi işleyerek hâlâ yeni taktikler ve

        yaklaşımlar geliştirebiliyor. Bu, insan oyuncuların birbirleriyle oynama
        şekillerini yeniden düşünmelerine ve uyarlamalarına ilham veriyor.
        Makineler aslında satrançta insanların yerini almadı. Profesyonel

        oyunda, makineleri benimseyen insanlar, benimsemeyen insanların
        yerini aldı.



















                                                                                           İNOVASYON KÜLTÜRÜ  43
                                                                                               İNOVASYON  KÜLTÜRÜ •  43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48