Page 10 - KÜLTÜR FEN LİSESİ MATEMATİK KÜLTÜRÜ
P. 10

Yapabilirsin...


                                                                    KÜLTÜR KOLEJİ FEN LİSESİ         MATEMATİK KÜLTÜRÜ


             MISIR VE MEZOPOTAMYA



             MATEMATİĞİ                                       ründendir. Bu iki soru Mısır matematiğinin

                                                              zirvesi olarak kabul edilmektedir. Mısırlılar,
                                                              dairenin alanının çapına orantılı olduğunun
             Eski  Mısır  matematiği  ile  ilgili  yazılı  belge
             ve  arkeolojik  eser  kalıntıları  yok  denecek   farkına  varmışlardır  ve  pi  sayısını  4x(8/9)
             kadar azdır. Bunun temel iki nedeni vardır.      un karesi, yani 256/81=3,16 olarak bulmuş-
             Birincisi,  eski  Mısırlıların  yazıyı  papirüse   lardır. Mısır matematiğini 2000 yıl boyunca
             yazmaları;  ikincisi  nedeni  ise  İskenderiye   bu düzeyde kaldığı ve kayda değer bir iler-
             kütüphanelerinin  geçirdikleri  3  büyük  yan-   leme  göstermediği  anlaşılmaktadır.    Mısır
             gın sonucunda yazılı belgelerin yok olmuş        sayı sistemi, on tabanına  göredir ve rakam
             olmasıdır.  Mısır  matematiği  hakkında  bil-    sistemlerinin  yazımı  ve  kullanımı  Romen
             gimizin ana kaynakları iki papirüsten oluş-      rakamlarının  yazım  ve  kullanımı  gibidir.
             maktadır. Bu papirüslerden ilki Ahmes pa-        Mezopotamya’da  yaşamış  medeniyetler-
             pirüsü olarak bilinen papirüstür. Bu papirüs,    den  zamanımıza,  Mısır’dan  kalandan  çok
             matematik öğretmek gerekçesiyle yazılmış         daha fazla yazılı belge kalmıştır. Bunun ne-
             bir kitaptır. Giriş kısmında, kesirli sayılarla   deni, Mezopotamyalıların yazı aracı olarak
             işlemleri öğretmek gayesiyle verilen birkaç      kil tabletleri kullanmalarıdır. Kil tabletlerinin
             alıştırmadan  sonra,  çözümleriyle  87  soru     ömrü  sonsuz  denecek  kadar  uzundur.  Bu
             verilmektedir.  Bu  matematik  az  çok  bizim    tabletlerden  anlaşılan,  Mezopotamya’da
             8. Sınıf matematiği düzeyinde bir matema-        matematik,  Mısır  matematiğinden  daha
             tiktir.  İkinci  papirüs  ise  Moskova  papirüsü   ileridir. Mısırlıların bildikleri matematiği bil-
             olarak  bilinir.  Bu  papirüs  M.Ö.  1600’lerde   dikleri gibi, ikinci dereceden bazı polinom-
             yazılmış  bir  kitapçıktır.  Moskova  papirüsü   ların köklerini bulmasını, iki bilinmeyenli iki
             25  soru  içermektedir.  Bu  sorular  iki  tane-  denklemden  oluşan  bir  sistemi  çözmesini,
             si  hariç  Ahmes  papirüsündeki  sorular  tü-    daha sonra Pisagor teoremi olarak adlan-
                                                              dırılacak  olan  teoremi  de  biliyorlardı.  Me-
                                                              zopotamyalıların sayı sistemi 60 tabanlı bir
                                                              sayı sistemidir. Bu dönemin matematiğinde
                                                              teorem,  formül  ve  ispat  yoktur.  O  dönem-
                                                              de  matematik  simgesel  olarak  değil  sözel
                                                              olarak ifade edilmekteydi. Bu dönemin ma-
                                                              tematiği zanaat düzeyinde bir matematiktir.
                                                              Matematik “Matematik için matematik” an-
                                                              layışıyla değil, günlük hayat ihtiyaçları için
                                                              yani “Halk için matematik” anlayışıyla yapıl-
                                                              maktaydı. Bu dönem matematiği, bu bölge
                                                              ülkelerinin kültürel varlıklarını, Pers istilası
             AHMET ÖZTÜRK                                     sonucu kaybetmesiyle son bulur.
             ZEYNEP YURTSEVEN 10-FEN-A



                                                                                                        9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15