Page 42 - Inovasyon Dergisi Sayı 29
P. 42
YAPAY ZEKANIN
YAPAY ZEKANIN
SATRANCA ETKİSİ
SATRANCA ETKİSİ
İnsan satranç oyuncularının yapay zekayla ilk tanışmaları
1950’li yıllarda, görece basit gibi görünen programlarla oldu.
O yıllarda büyük ustalar bilgisayarlara karşı zorlanmazken
1980’li yıllara gelindiğinde en iyi oyuncular bile bu gelişen
programlar karşısında ilk yenilgilerini almaya başlamıştı.
1988’de IBM’in satranç oynayan ilk bilgisayarı “Deep
Thought” ünlü büyük usta Bent Larsen’i yenmeyi
başarmıştı. Ancak bir dünya şampiyonunu mağlup
etmeden makinelerin insan oyunculardan üstün olduğu
kabul edilemezdi.
Eski Dünya Satranç Şampiyonu Garry Kasparov, 90’larda
IBM’in “Deep Blue” süper bilgisayarına karşı oynama
teklifini kabul ettiğinde, satranç camiasındaki pek çok
kişi dehşete düşmüştü. Makinenin kazanacağı zaferin,
1.500 yıllık oyunlarına ölümcül bir darbe indireceğinden
korkuyorlardı.
O zamanlar bilgisayar teknolojisi dünya çapında
yayılıyordu ve birçok tecrübeli satranç oyuncusu,
en iyi insan oyuncunun bir makineden daha
aşağı seviyede olduğu gösterilirse oyuna olan
ilginin azalacağı ve sponsorlukların ortadan
kalkacağı sonucuna vardı. Kasparov’u gösteriye
katılmamaya çağırdılar, ancak Rus oyuncu onları
dinlemedi.
42 İNOVASYON KÜLTÜRÜ
42 • İNOVASYON KÜLTÜRÜ