Page 42 - Inovasyon Dergisi Sayı 29
P. 42

YAPAY ZEKANIN
                                         YAPAY ZEKANIN



                                       SATRANCA ETKİSİ
                                       SATRANCA ETKİSİ





                      İnsan satranç oyuncularının yapay zekayla ilk tanışmaları
                      1950’li yıllarda, görece basit gibi görünen programlarla oldu.
                      O yıllarda büyük ustalar bilgisayarlara karşı zorlanmazken
                       1980’li yıllara gelindiğinde en iyi oyuncular bile bu gelişen

                        programlar karşısında ilk yenilgilerini almaya başlamıştı.
                         1988’de IBM’in satranç oynayan ilk bilgisayarı “Deep
                         Thought” ünlü büyük usta Bent Larsen’i yenmeyi

                         başarmıştı. Ancak bir dünya şampiyonunu mağlup
                         etmeden makinelerin insan oyunculardan üstün olduğu
                        kabul edilemezdi.



                        Eski Dünya Satranç Şampiyonu Garry Kasparov, 90’larda
                        IBM’in “Deep Blue” süper bilgisayarına karşı oynama

                         teklifini kabul ettiğinde, satranç camiasındaki pek çok
                         kişi dehşete düşmüştü. Makinenin kazanacağı zaferin,
                          1.500 yıllık oyunlarına ölümcül bir darbe indireceğinden
                           korkuyorlardı.



                              O zamanlar bilgisayar teknolojisi dünya çapında
                                yayılıyordu ve birçok tecrübeli satranç oyuncusu,

                                 en iyi insan oyuncunun bir makineden daha
                                   aşağı seviyede olduğu gösterilirse oyuna olan
                                     ilginin azalacağı ve sponsorlukların ortadan

                                      kalkacağı sonucuna vardı. Kasparov’u gösteriye
                                       katılmamaya çağırdılar, ancak Rus oyuncu onları
                                        dinlemedi.








        42   İNOVASYON KÜLTÜRÜ
        42  •  İNOVASYON  KÜLTÜRÜ
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47